Direktlänk till inlägg 28 augusti 2011

Watson kan han med!

Av Anna - 28 augusti 2011 16:21

Han kan, om han vill den lilla herr Watson.

Att han är förtjust i balkongen har ni nog förstått vid det här laget. Men eftersom det är lite kallt numera så valde vi för ett tag sedan att inte öppna en kväll efter middagen, för det var sent och det blir så kyligt inne då.

Men då, för första gången, visade Watson på riktigt vad han verkligen ville. Han gick fram till balkongdörren, sniffade runt lite för att se om det verkligen var så att vi inte hade lämnat en liten springa till honom. Han insåg att så inte var fallet, lade sig ned med ryggen mot dörren och började stirra på oss som satt i soffan. 


Han brukar stirra på oss ganska ofta, men då är det för att se om vi kommer röra oss eller sitta kvar där vi är, eller om maten är klar och han ska förbereda sig på att äta.


Men den här gången var det en helt annan blick. Hans ögon sa ganska tydligt vad det var han ville. Inget jamande eller så, men en helt klart menande blick.. "Hallå, öppna, jag vill UT.. NU! Ska man behöva ligga här hela kvällen" Det är lustigt det där, när man lever så nära ett djur ganska länge. De har en förmåga att förmedla känslor och intryck genom kroppshållningen och genom ögonen. Watson börjar bli riktigt bra på det, och vi har lärt oss att tyda hans signaler. Hoppas han fortsätter med det, allt blir så mycket enklade då.


Pishi däremot, hon förmedlar allt, alltid, hela tiden, jämt och ständigt (i alla fall om hon är aktiv, är det vilostund då är hon knäpptyst, man har ingen aning om var hon kan tänkas befinna sig). Mest sker kommunikationen genom jamandet. Om hon är på aktivt humör och kommer skuttande förbi där jag står, så säger jag som vanligt "Hej Pishi", eller "hej poppan". Då svarar hon med ett litet "hrrrm".

Om vi lagar mat, då är det hela ordförrådet som kommer fram. Jag svara och säger, "men gumman, vi måste laga klart maten", då säger hon "jaourmmgrrruummm". Så då säger jag "jo, så är det, det vet du".. Och hon säger "hrmmwaooo".. - "jo du får vänta" - "pewmm..  ..warroom"

Och så fortsätter det, tills någon av oss tar lite mat och leker med henne innan maten, så hon får jaga och hoppa av sig lite. Det är ganska lustigt om vi inte hinner/orkar leka med henne, då hör man klagosången ända utifrån vardagsrummet.. Det är SÅÅÅ synd om henne.. =)


Jag fick en liten minnesbild härom dagen, när jag stod och lagade middag, som gjorde mig full i skratt... En av katterna vi har haft, Kanebo, var riktigt bra på att veta när det var matdags. Hon satt aldrig och väntade i dörröppningen, och hon kom väldigt sällan och klagade, för hon visste att det inte var lönt (hon var ganska rund, så vi försökte att inte ge så mycket extramat). 

Så en dag när jag ropade och sa att maten var klar, då hade Martin hörlurar på sig så han dök inte upp utan när jag kollade ut i hallen så var det bara Kanebo som satt där på tröskeln och väntade.. Inte riktigt det jag förväntat mig men det var ju skönt att någon i hushållet reagerade i all fall..... =)


/Anna

 
 
Ingen bild

Johanna

29 augusti 2011 20:33

Fick han gå ut då? =)

 
Anna

Anna

30 augusti 2011 12:55

Haha, ja det fick han. Jag blev helt mjuk i knäna när jag såg honom, så jag gick och öppna, vilket resulterade i att han joggade ut och hoppade upp på bordet direkt när jag satt mig ned igen.. (så klart, det går ju inte att röra sig om människan står upp, det vet ju alla skrajsna kissar)

/Anna

http://kattdagis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 29 januari 2012 10:09

Hej alla kära!   Efter en tids tystnad är det dags att säga farväl och adjö för denna gång. Vi tog beslutet redan i somras att Watson och Pishi skulle bli våra sista jourkatter. Vi har hållt på med det här i över fyra år nu och det är dags att ta...

Av Anna - 6 november 2011 13:56

Just nu går det ganska bra! Vi gör stora tasskliv i rätt riktning nästan hela tiden. Watson har fått smak på det här med att jaga matbitar, och kommer fram till kökströskeln när vi står och lagar mat på kvällen för att kolla in läget. Då tar jag fram...

Av Anna - 22 oktober 2011 12:33

Nu har det gått en vecka sedan vi lämande tillbaka lill-Pishi, och Watson har slutat gå runt och jama på nätterna. Han har blivit lite mer tillbakadragen eftersom hon inte är här och får fart på honom, men inte så mycket som jag hade trott. Han komme...

Av Anna - 15 oktober 2011 08:16

Idag är det dags för vår lilla hoppetossa att åka tillbaka till Kattstallet så att hon lättare kan bli såld och få komma till ett permanent hem. Förhoppningsvis så kommer hon våga visa sin bästa sida, och visa hur söt och sprallig hon är.   Det ä...

Av Anna - 28 september 2011 10:04

Hurra, jag såg just att Esmeralda är bokad!! Hon bodde hos oss i ca 6 månader förra året och är en riktig liten mysflicka. Hoppas hon får ett bra hem som förstår att hon har lite bagage, men att det finns en mysig liten bustjej under den rädda fasade...

Skapa flashcards