Direktlänk till inlägg 30 maj 2010

Röster

Av Anna - 30 maj 2010 20:27

Det finns två typer av röster, de som hörs och de som inte hörs.


Jag börjar med de som hörs. Esmeralda har börjat göra sig hörd nämligen. Det sitter långt inne men ibland klämmer hon fram ett litet pip. Oftast i samband med att det är matdags men ibland, även annars. Hon har även börjat härma Kanebo med att knorra när hon springer förbi. Jag tror det är ett "här kommer jag, se upp" -ljud, så att vi inte ska kliva på dem eller råka knuffa till dem som jag har lyckats med någon gång. 


En av våra tidigare jourkatter, Mazarin, lät varje gång han hoppade. Så man visste när han var väg helt enkelt. =)

En av de andra, Jessie, knorrade som en sån där leksaksbjörn som brum-knorrar när man vänder på den.. 


Kanebo låter både i tid och otid. Hon och jag brukar ha en ganska givande konversation på morgonen, strax efter det att jag kommit ur duschen. Då är det väldigt viktigt att hon får stryka sig längs benen och att jag svarar på tilltal. Så här kan det låta (A är jag och K är Kanebo):


K - Knorr

A - Hej sötnosen

K - mewwrr

A - Vad sa du vännen?

K - gnurrr

A - Jaha, säger du..

K - meuu

A - är det sant??!

K - gurrn

A - men varför då?

K - pruu

K - jaaau

Paus

A - Kanebo.. vad gör du? (Kanebo står och sniffar på duschdraperiet)

K - pnew

A - Är det så bra?

K - breeww

osv osv tills jag går ut från badrummet.


Esmeralda har en väldigt söt liten röst, väldigt vän och förstiktig. Hon har dock fått till ett gäng såna där riktiga avgrunds-mewww, sådana som jag tror kan komma från okastrerade honor som löper... 


Nu till de röster som vi andra inte kan höra.

Inte för att jag tror att Kanebo och Esmeralda har konstiga innre röster men ibland tror jag att kissarna hör sånt vi andra inte kan höra. Troligvis gör de det också, eftersom de har fantastiskt bra hörsel, men ibland undrar jag vad de lyssnar på. Ta Esmeralda till exempel..

På morgonen efter det att vi har lekt lite i köket som vi brukar med att kasta torrfoder så springer Kanebo iväg och pysslar med sitt i vardagsrummet. Esmeralda däremot, hon lägger sig ihopkrupen på mattan. Det kan ju verka helt normalt, om det inte vore för att hon ligger och stirrar rakt in i en skåplucka.

Jag tror att hon hoppas att det kanske ska komma en matbit ramlande ner från hyllan ovanför, men varför stirra rakt in i skåpet eller ner i golvlisten. Vad är det hon lyssnar på??   


I övrigt så går det ganska bra här hemma. Jag har till och med sett Kanebo slicka Esmeralda på huvudet och kinden när det är gosstund strax innan frukost!!


/Anna

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 29 januari 2012 10:09

Hej alla kära!   Efter en tids tystnad är det dags att säga farväl och adjö för denna gång. Vi tog beslutet redan i somras att Watson och Pishi skulle bli våra sista jourkatter. Vi har hållt på med det här i över fyra år nu och det är dags att ta...

Av Anna - 6 november 2011 13:56

Just nu går det ganska bra! Vi gör stora tasskliv i rätt riktning nästan hela tiden. Watson har fått smak på det här med att jaga matbitar, och kommer fram till kökströskeln när vi står och lagar mat på kvällen för att kolla in läget. Då tar jag fram...

Av Anna - 22 oktober 2011 12:33

Nu har det gått en vecka sedan vi lämande tillbaka lill-Pishi, och Watson har slutat gå runt och jama på nätterna. Han har blivit lite mer tillbakadragen eftersom hon inte är här och får fart på honom, men inte så mycket som jag hade trott. Han komme...

Av Anna - 15 oktober 2011 08:16

Idag är det dags för vår lilla hoppetossa att åka tillbaka till Kattstallet så att hon lättare kan bli såld och få komma till ett permanent hem. Förhoppningsvis så kommer hon våga visa sin bästa sida, och visa hur söt och sprallig hon är.   Det ä...

Av Anna - 28 september 2011 10:04

Hurra, jag såg just att Esmeralda är bokad!! Hon bodde hos oss i ca 6 månader förra året och är en riktig liten mysflicka. Hoppas hon får ett bra hem som förstår att hon har lite bagage, men att det finns en mysig liten bustjej under den rädda fasade...

Ovido - Quiz & Flashcards