Alla inlägg den 12 juli 2011

Av Anna - 12 juli 2011 20:10

Det är så svårt att sätta ord på de framsteg Watson gör, men jag känner ändå att jag måste dela med mig av dem så att alla kan förstå att det går faktiskt frammåt. Som jag skrev sist så gör han ministeg, men för oss är de enorma!


I vardagsrummet:

De båda vill ju sitta så mycket på balkongen som möjligt, men förrut sprang alltid Watson in i sin hylla om vi reste oss upp ur soffan eller om vi kom in i vardagsrummet. Nu händer det att han sitter kvar om han har koll på läget och märker att vi inte gör något som påverkar honom. Om jag ska stänga dörren för kvällen så komer han inrusande men stannar till strax efter han har passerat soffbordet och har flera gånger valt att gå ut i köket istället för att i panik fly in i hyllan.

I gårkväll så satt han (i skydd av soffbordet) alldeles i närheten när jag klappade på Pishi och kollade på lite avvaktande. När Pishi gått ut i hallen för att försöka charma Martin till att leka så satt han kvar och jag pratade med honom och närmade mig försiktigt. När jag kom för nära så vände han inte om och sprang och gömde sig utan han valde att hoppa upp i fönstret istället.

Om vi fixar med akvarierna, då kan han komma fram tillräckligt långt så att han ser oss och håller koll, fastän kroppen fortfarande är bakom bokhyllan. Då går det att prata med honom och han verkar riktigt avslappnad.


I köket/hallen:

Han kommer och kollar till oss ibland om middagen kanske är färdigt så att det kanske skulle kommit lite mat i hans skål. Därför testade jag i helgen att ta fram lite mat och kasta framför honom medan vi höll på att fixa middag. Pishi var så klart med på noterna, så jag fick vara snabb för att parera bort henne med ett långkast så att han skulle hinna få något. Det funkade. Vi har nu officiellt lyckats muta Watson med mat så att han förstod vad som var på gång och aktivt valde att vara kvar fastän jag var alldeles i närheten och totalt medveten om att han var där.. (han har annars försökt smyga sig på mig och sprungit bort när jag sett honom..)

Snart kanske vi kan lyckas mata med något smarrigare, men då kommer oftast Pishi-popp och tränger sig före..


Återkommer när det har börjat ge resultat.


Här är lite bildbevis på att de är två av de fluffigaste och mysigaste missarna fångade på bild!!


   


/Anna

Ovido - Quiz & Flashcards